NFT چیست و کاربرد آن چگونه است؟


NFT چیست و کاربرد آن چگونه است؟

نزدیک به دو سال است که واژه NFT در سایت‌های خبری و مقالات بازارهای مالی نیز به چشم می‌خورد. بسیاری از هنرمندان و تولید کنندگان محتوا در تلاش بوده‌اند که محصولات خود را در قالب این پدیده به فروش برسانند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که، NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

در این بخش از ایران متا به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

NFT چیست؟

s1_pw8l.jpg

ان اف تی مخفف عبارت Non Fungible Token است. واژه توکن کاربردهای متفاوتی دارد ولی در اینجا به معنی یک سند اعتباری الکترونیکی است. این سند اعتباری الکترونیکی نشان دهنده یک مقدار مشخص از یک واحد قابل معامله است. واحد قابل معامله می‌تواند ریال، دلار، یورو و یا ارزهای دیجیتالی باشد.

این سندها در شبکه‌ای به نام بلاک چین ذخیره می‌شوند. وظیفه بلاک چین این است که نشان دهنده مالک اصلی کالا چه کسی بوده و بعد به ترتیب به چه کسانی فروخته شده است.

فرض کنید شما اثری را به کمک فتومونتاژ در فتوشاپ خلق کرده‌اید و بخواهید آن را به فروش برسانید. هر شخص می‌تواند یک کپی از آن را دانلود کند و هیچ حق مالکیتی به شما پرداخت نکند. شما می‌توانید اثر خود را به یک NFT تبدیل کنید. حتی با از بین رفتن کالای فیزیکی خود اثر در قالب NFT از بین نمی‌رود. در حقیقت ان اف تی، به دارایی دیجیتالی گفته می‌شود که قابل جمع کردن باشد. این دارایی دیجیتال نیز ارزش خود را به صورت نوعی از رمز حفظ می‌کند. همان گونه که یک تابلو فرش و یا اثر هنری ارزش خود را حفظ می‌کند و نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

غیرقابل معاوضه بودن در NFT به چه معنا است

 ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که غیرقابل معاوضه به چه معنا است؟

در حقیقت ان اف تی را نمی‌توان مانند اسکانس به طور مستقیم رد و بدل کرد. چرا که هیچ 2 NFT مشابه یکدیگر نیستند. برای درک بهتر این موضوع بلیت کنسرت را در نظر بگیرید؛ در یک کنسرت هیچ دو بلیتی شبیه به یکدیگر نیست و منحصر به فرد است.

با توجه به توضیحات بالا می‌توان به این توکن و تفاوت آن با سایر رمز ارزها پی برد. ان اف تی‌ها انواع مختلفی دارند و به عبارت دیگر نوعی کالای کلکسیونی به شمار می‌آیند.

کاربرد NFT

Nft ها از سال ???? وجود داشته‌اند، اما امروزه شهرت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. ازجمله دلایل محبوبیت این توکن این است که در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال نیز هستند.

جالب است بدانید از نوامبر سال ???? تاکنون ??? میلیون دلار برای NFT هزینه شده است. ان اف تی به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات خود را در اثر موردنظر ثبت کند، به صورتی که این مالکیت اثبات شده و دیگر قابل تغییر نیست. در واقع ارزش این اثر با هویت صاحب آن گره خورده است.

از دیگر کاربردهای آن می‌توان به استفاده در دنیای بازی‌ها اشاره کرد. به این صورت که با کمک توکن‌های nft آیتم‌های مختلف در بازی را خرید و فروش کرد.

فروش کشتی دیجیتالی

فردی با پرداخت 149 اتریوم معادل با 650 هزار دلار، کشتی تفریحی بادبانی غیر واقعی و مجازی را در پلتفرم متاورس خریداری کرد.

نکته جالب این است که هرگز نمی‌تواند به صورت فیزیکی پا در آن بگذارد. این کشتی تنها جزو دارایی‌های دیجیتالی NFT محسوب می‌شود.

در آخر اگر به دنیای ارز دیجیتال، متاورس و NFT علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت ایران متا مراجعه کنید. در ایران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از هیچ خبر جدیدی در این حوزه بی‌اطلاع نخواهید ماند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.